Eagle 3D – trójwymiarowy obraz płytki PCB

Widok 3D płytki PCBPrzeglądając projekty różnych układów elektronicznych, często można spotkać obrazy płytek PCB, w widoku 3D. Artykuł ten przedstawia jak w prosty sposób wygenerować taki obraz. Opisaną tu metodę można zastosować tylko w programie Eagle. Wszystkie potrzebne wtyczki, programy można pobrać z linków, które znajdują się na końcu artykułu.

Ogólny zarys wykonywanych czynności:

  1. Pobranie, zainstalowanie wtyczki eagle3d_1_05_27112006.exe, oficjalna strona
  2. Pobranie, zainstalowanie programu POV-Ray 3.6.2, oficjalna strona
  3. skopiowanie odpowiednich plików do katalogu programu POV-Ray,
  4. Wygenerowanie pliku .pov z poziomu edytora PCB w Eagle’u,
  5. Renderowanie obrazu 3D, z pliku .pov

Całe oprogramowanie potrzebne do stworzenia widoku 3D jest bezpłatne, można je pobrać bezpośrednio z tej strony (linki na końcu artykułu), lub też z innych serwerów.

  1. Pierwszym krokiem jest oczywiście ściągnięcie oprogramowania. Na początek należy ściągnąć wtyczkę, dzięki której z Eagle’a można będzie tworzyć pliki .pov, które obsługuje POV-Ray. Po ściągnięciu wtyczki, można rozpocząć ściągnie programu.
  2. Po zakończeniu pobierania konieczna jest instalacja wtyczki. Sama instalacja nie wymaga zbytniego opisywania, ponieważ jest to standardowy kreator instalacji. Należy jednak zatrzymać się przy wyborze lokalizacji, gdzie ma być zainstalowana wtyczka – powinna ona wyglądać podobnie jak na screenach, tzn. w podkatalogu ulp, Eagle’a, dokładniej: C:\Program Files\EAGLE-4.16r2\ulp;
    Wybor sciezki instalcji wtyczki do eagle'aTak powinna wyglądać (mniej więcej) ścieżka instalcji wtyczki
  3. Teraz można przejść do instalacji programu POV-Ray 3.6.2. Tu również instalacja nie wymaga omawiania, poza jednym etapem – kiedy kreator instalacji zapyta „Do you want to create backups of the replace files?” – zalecam wybranie opcji No;
    Jeden z wątpliwych etapów podczas instalcji POV-Ray
  4. Po poprawnym zainstalowaniu POV-Ray, trzeba go skonfigurować, w tym celu należy skopiować zawartość (nie katalog, a tylko jego zawartość!) katalogu povray, który znajduje się w katalogu Eagle’a, dokładniej: EAGLE-4.16r2\ulp\Eagle3D\povray (został on utworzony przez instalator wtyczki, punk 2), do katalogu include, który znajduje się w katalogu programu POV-Ray, dokładniej: Moje dokumenty\POV-ray\3.6\include (UWAGA: na screenie jest błąd w ścieżce adresu – muszą być Moje dokumenty). Poniżej znajdują się screeny, obrazujące ten punkt:
    Pliki, które nalezy skopiowaćMiejsce, gdzie należy wkleić pliki
  5. Teraz, gdy zarówno wtyczka do Eagle’a, jaki i program POV-Ray zostały zainstalowane, można przejść do generowania widoku 3D płytki. W tym celu należy otworzyć (bądź stworzyć) płytkę PCB w Eagle’u. Na potrzeby tego artykułu została stworzona prosta płytka.
    Prosta płytka PCB, którj zostanie stworzony widok 3D
  6. Aby wygenerować jej widok 3D, należy użyć zainstalowanej wcześniej wtyczki w Eagle’u, w tym celu z menu File, należy wybrać Run…
    Uruchamianie wtyczki
    W nowo otwartej przeglądarce plików, wejdź w katalog Eagle3D, po czym wybierz plik 3d41.ulp:
    Wybieranie wtyczki 3D
  7. Wtyczka przy pierwszym uruchomieniu zapyta się o preferowany język interfejsu, po jego wybraniu należy wskazać katalog, gdzie ma być wygenerowany plik .pov . Po wybraniu lokalizacji otworzy się okno konfiguracji generowanego obrazu 3D,nic nie trzeba zmieniać;
    UWAGA! Nie należy używać polskich znaków!
    Okno konfiguracji 3D
    Aby rozpocząć generowanie, należy kliknąć przycisk create POV-File and Exit. W zależności od zastosowanych elementów wtyczka będzie pytała o takie rzeczy jak, kolor poszczególnych diód LED, wysokość zastosowanego kwarcu, logo na mikroprocesorach, zapyta również o to czy układy scalone mają być umiejscowione w podstawkach, czy tez nie. Wszystko zależy od zastosowanych elementów. Na screenie przykładowa konfiguracja koloru diody oraz jej wysokości:
    konfiguracja koloru diody
    Po zakończonym procesie tworzenia pliku .pov wtyczka zasygnalizuje to odpowiednim komunikatem:
    Poprawnie wygenerowno plik .pov
  8. Teraz można zamknąć już Eagle’a i uruchomić wcześniej zainstalowany program POV-Ray. W jego głównym oknie należny wybrać Open, po czym wskazać lokalizację wygenerowanego wcześniej pliku .pov;
    Wskazanie pliku .pov
    Przed przystąpieniem do renderowania (tworzenia) obrazu 3D, warto wybrać jego rozdzielczość z listy rozwijanej znajdującej się po lewej stronie w górnym obszarze programu:
    UWAGA: Litery „AA” znajdujące się przy rozdzielczościach oznaczają generowanie obrazu z antyaliasingiem – wygładzaniem krawędzi. Daje to lepszy efekt, lecz pochłania więcej czasu potrzebnego do renderowania obrazu.
    Wybieranie rozdzielczośći
  9. Wszystko jest gotowe, by wygenerować widok płytki 3D, w tym celu wystarczy tylko nacisnąć przycisk Run w głównym oknie programu. Rozpoczyna się proces renderowania obrazu, po jego zakończeniu odtworzona zostanie krotka melodia (którą można wyłączyć), natomiast w katalogu, gdzie znajdował się plik .pov pojawił się nowy obraz w formacie .bmp.
    Wygenerowany widok 3DObraz .bmp z widokiem 3D PCB

Download

Easy AdSense by Unreal

Obydwa programy są na licencji freeware

W przypadku niejasności w artkule, napotkania problemów itp. – proszę o napisanie komentarza :)

PS. Tworzycie czasem takie wiodki 3D?

Posted on Sierpień 28, 2009 at 22:09 by Wojtek · Permalink
In: Artykuły i tutoriale · Tagged with: , , , , , ,

39 Responses

Subscribe to comments via RSS

  1. Written by Darek
    on 7 września 2009 at 19:24
    Odpowiedz · Permalink

    Fajna zabawka-można obejrzeć,co się tworzy:)

  2. Written by HubertFab
    on 18 września 2009 at 19:21
    Odpowiedz · Permalink

    Super sprawa! Opanowałem to w miarę jak ktoś ma za tym problemy to proszę napisać na GG: 10344***.

    //moderowano
    Kolego z założenia blog ten ma pomóc również innym, dlatego jeśli ktoś ma problemy – proszę napisać komentarz, odpowiem, pomogę. Dopiero gdy problem jest dość specyficzny dla danej osoby i występuje tylko u niej (nie jest ogólny), wtedy proponuję rozmowę na GG…

  3. Written by Speedoss
    on 26 września 2009 at 10:43
    Odpowiedz · Permalink

    Mi pov-ray zacina sie na takim fragmecie kodu:
    texture{col_brd}} – jak to naprawic?

  4. Written by Wojtek
    on 6 października 2009 at 21:07
    Odpowiedz · Permalink

    Pewnie nie masz zaznaczonych wymiarów płytki w Eagle’u. (taka biała obwódka…)

  5. Written by Hernan
    on 8 października 2009 at 3:33
    Odpowiedz · Permalink

    Hola soy Hernan de Argentina, el bloog esta bueno, pero tengo una problema con mi POV-Ray, salta un error en la dirección texture{col_brd}} y no puedo ver la imagen de la placa en 3D, si tienen la solución, por favor, pasenlan.
    Muchas Gracias.

  6. Written by Wojtek
    on 8 października 2009 at 10:21
    Odpowiedz · Permalink

    Ok, thanks for your opinion about my site :)
    I can help you. You have this problem because you don’t have a definite dimension for your PCB. Pleas look at this picture: http://diy-elektronika.pl/dodatkowe/povray-eagle1.png ,this is a PCB, where there isn’t definite dimension. If you wont to create the dimension you must draw a line on layer „dimension” (screen shot: http://diy-elektronika.pl/dodatkowe/povray-eagle2.png ), then you have something like that: http://diy-elektronika.pl/dodatkowe/povray-eagle3.png . Now pleas generate your .pov file.

    Next time, pleas write comment in English, because I don’t know your language.

  7. Written by Rafał
    on 27 października 2009 at 19:48
    Odpowiedz · Permalink

    A ja dodam od siebie, że mi nie chciało za nic ruszyć, dopiero po skopiowaniu wygenerowanych przez Eagla plików do katalogu include (tam gdzie jest tools.inc) chodziło, a tak stawało na „#include ‚tools.inc’”
    Pozdrawiam

  8. Written by Irek
    on 30 października 2009 at 23:18
    Odpowiedz · Permalink

    Witam, ja już próbowałem chyba wszelkich sposobów i nie moge tego drania za nic odpalic. Pojawia się z reguły #include „tools.inc” i nie wiem o co chodzi. Próbowałem wklejać generację z płyki tu i tam i nic. Eagle mam w wersji 5,06, a też próbowałem z 4,02.

  9. Written by Irek
    on 30 października 2009 at 23:39
    Odpowiedz · Permalink

    Poprawka……ruszyło;)) załadowałem PoV 3,6 i 3,7 beta

  10. Written by desperado
    on 12 listopada 2009 at 21:26
    Odpowiedz · Permalink

    Fajna spraw z tym 3D PCB, ja robię wszystko tak jak w instrukcji i końcowym efektem jest melodyjka a tu obrazka x.bmp nie ma tam gdzie plik x.pov czy może się nie utworzył? albo zapisał gdzie indziej ale raczej nie. /d

  11. Written by Marcin
    on 17 stycznia 2010 at 10:35
    Odpowiedz · Permalink

    Dla wszystkich, którzy mają problem z tools.inc i user.inc mała poprawka do tekstu w pkt. 4. POV-Ray w wersji 3.6 (opisywana w tekście) tworzy folder ‚POV-Ray’ w folderze ‚Moje dokumenty’. Pliki z ‚EAGLE-4.16r2\ulp\Eagle3D\povray’ powinny zostać skopiowane do ‚Moje dokumenty\POV-Ray\v3.6\include’ i wszystko działa jak należy.

  12. Written by Krzychu
    on 29 stycznia 2010 at 16:24
    Odpowiedz · Permalink

    Dzięki Marcin, właśnie miałem taki problem. Już „wszystko” działa. Mam pytanie: Po wygenerowaniu obrazka nie mam kondensatorów elektrolitycznych, dlaczego?
    Zrobiłem coś źle, a może coś w opcjach trzeba ustawić?

  13. Written by Cialis
    on 11 marca 2010 at 10:08
    Odpowiedz · Permalink

    10anGg Excellent article, I will take note. Many thanks for the story!

  14. Written by NoseMutspeeme-tool
    on 19 marca 2010 at 4:44
    Odpowiedz · Permalink

    varfor inte:)

  15. Written by Wojtek
    on 21 marca 2010 at 19:13
    Odpowiedz · Permalink

    Brak kontestatorów na wygenerowanym obrazie oznacza brak biblioteki 3D zastosowanej obudowy kondensatorów w Eagle’u. Można podstawić inne, ale nie zawsze będzie to dobrze wyglądało..

  16. Written by Karol966
    on 28 listopada 2010 at 23:43
    Odpowiedz · Permalink

    Witam,
    U mnie jest taki problem z większością elementów. Płytka w 3D wygląda bardzo ubogo :(
    Brakuje złacza USB B, przekaźników, wyświetlacza LCD, złącz ARK, podstawki baterii. Chyba mniej było by wymieniania co jest. Inna sprawa, co z wyborem warstwy ?

    • Written by Wojtek
      on 29 listopada 2010 at 21:54
      Odpowiedz · Permalink

      Wygląda bardzo ubogo, ponieważ standardowo tylko niektóre z elementów biblioteki Eagle’a mają swoje obrazy 3D. Istnieje możliwość samodzielnego tworzenia brakujących elementów. Istnieje możliwość wyboru warstw, w jeden z zakładek (podczas wybraniu pliku w Eagle’u) należy wpisać numery warstw.

  17. Written by mariusz
    on 20 lutego 2011 at 15:04
    Odpowiedz · Permalink

    U mnie tez brakuje niektorych elementow na grafice 3d.
    jak je dolaczyc, ewentualnie jakich bibliotek uzywac, aby te elementy byly?

  18. Written by Piotr B.
    on 29 stycznia 2012 at 0:17
    Odpowiedz · Permalink

    Instalnąłem sobie povray’a żeby czasem rendernąć sobie płytkę w 3D i co się okazuje? Przy próbie renderowania niektórych PCB mam taki oto komunikat:

    [code]#macro NOWY_STEROWNIK_DO_SAMOCHODU_PIERWSZA_PŁYTKA(mac_x_ver,mac_y_ver,mac_z_ver,mac_x_rot,mac_y_rot,mac_z_rot)[/code]

    I povray się zatrzymuje. Jakieś pomysły?
    Czy chodzi o wielkość płytki?
    Choć to było by dziwne bo na przykład nie mogę wyrenderować tak małego projektu jakim jest uProg kolegi [b]Manekinen[/b].

    • Written by Paweł_25
      on 21 lutego 2012 at 17:09
      Odpowiedz · Permalink

      Mam ten sam problem. Proszę o pomoc.

    • Written by Paweł_25
      on 21 lutego 2012 at 18:10
      Odpowiedz · Permalink

      już wiem co jest. Nie wolno używać polskich liter w nazwie (ś, ć, ł, ó, itp.). Piotr B. masz NOWY_STEROWNIK_DO_SAMOCHODU_PIERWSZA_PŁYTKA zmień na NOWY_STEROWNIK_DO_SAMOCHODU_PIERWSZA_PLYTKA
      powinno być dobrze

  19. Written by tamtaj
    on 1 marca 2012 at 17:44
    Odpowiedz · Permalink

    kilka sztuczek i opis tworzenia nowych elementów w sketchupie znajdziecie tu. http://www.juergentreml.de/archives/846 i tu http://mirekk36.blogspot.com/2011/08/program-3d-dla-kazdego-google-sketchup.html. Fajnie było by zebrać te wszystkie informacje w kupę i zrobić mega tutorial.

  20. Written by Piotr B.
    on 30 kwietnia 2012 at 21:23
    Odpowiedz · Permalink

    Dzięki ci Paweł_25. Pomogło jak się patrzy.

  21. Written by Józef
    on 6 maja 2012 at 18:14
    Odpowiedz · Permalink

    Witam. Proszę o pomoc nie mogę poradzić sobie z POV-ray program zatrzymuje się na ” include tools.inc „, a mnie skończyły się pomysły.

  22. Written by Rafik89
    on 10 maja 2012 at 10:01
    Odpowiedz · Permalink

    Dziękuję za instrukcję, z Eagle 6.2 działa bez problemów :)

  23. Written by werewolf
    on 28 sierpnia 2012 at 21:20
    Odpowiedz · Permalink

    Wielkie dzięki za poradnik!
    Proszę tylko podpowiedź jak zrobić żeby nie wszystkie części płytki np. kondensatory,oporniki znajdowały się pod płytką tzn nie tam gdzie są ścieżki tylko u góry.

    • Written by Wojtek
      on 23 października 2012 at 1:14
      Odpowiedz · Permalink

      Aby elementy znajdowały się na odpowiedniej stronie płytki należy podczas projektowania PCB umieścić je na warstwie TOP, lub BOTTOM. Podczas tworzenia widoku 3D program automatycznie rozpozna gdzie dany element się znajduje i odpowiednio wygeneruje wizualizację.

  24. Written by Lesio
    on 24 października 2012 at 21:24
    Odpowiedz · Permalink

    W jaki sposób ustawić niebieskie tło ?
    U mnie po renderowaniu tło jest białe.

  25. Written by Michał Grzesiczak
    on 22 listopada 2012 at 9:25
    Odpowiedz · Permalink

    Działa świetnie, lecz nie zawiera rysunków wielu elementów, można je gdzieś pobrać vel narysować?

  26. Written by kondi
    on 16 grudnia 2012 at 21:43
    Odpowiedz · Permalink

    Dlaczego wizualizacja na podstawie gotowych pcb z eagla uruchomiła się bez problemu , a gdy chce wizualizacje na podstawie samodzielnie narysowanej płytki to w pewnym momencie przerywa tworzenie wizualizacji w POV-Ray ??

  27. Written by morswin
    on 15 stycznia 2013 at 18:21
    Odpowiedz · Permalink

    Witam

    Mam zaprojektowana płytkę dwustronną i jak można stworzyć wizualizacje dla strony bottom bo dla top wyszła bez problemu?

  28. Written by stomatolog
    on 4 września 2014 at 9:51
    Odpowiedz · Permalink

    Każdy spośród nas zetknął się z tematem, polecam zapoznanie się z przedmiotem.

  29. Written by Doug
    on 19 października 2014 at 22:44
    Odpowiedz · Permalink

    Interesujące spojrzenie na sprawę, każdy winien rozczytać oraz zapoznać się z tematem.

  30. Written by michanio91
    on 2 listopada 2014 at 0:01
    Odpowiedz · Permalink

    Co jeśli nei generuje mi pliku z obrazem 3d płytki ?

  31. Written by michanio91
    on 2 listopada 2014 at 0:09
    Odpowiedz · Permalink

    Unexpected additional ‚.’ in floating point number

    taki komunikat

  32. Written by Www.Koreanfestivalhouston.com
    on 7 marca 2015 at 9:05
    Odpowiedz · Permalink

    Strona świadczy o nietypowych zagadnieniach, zachęcam
    do rozmowy test obciazenia glukoza 75 g normy, test obciazenia glukoza 75 g w ciazy

  33. Written by gielo
    on 16 lipca 2016 at 17:15
    Odpowiedz · Permalink

    Może komuś się przyda ale wersja 3.7 programu do renderingu ma buga, chodzi o te komunikat Unexpected additional ‚.’ in floating point number. Przy błedzie podany jest dokładny plik i nr linii, w której błąd ten występuje. Trzeba zedytować plik, przejść do tej linii i jest tam podana wartośc coś na wzór X.5.6 trzeba usunąć ostatnią wartość .6 bo to jest liczba dziesiętna i ma zostać X.5 (ta X to jest tam konkretna cyfra ale nie pamiętam już niestety jaka). Po tym zabiegu zapisujemy ten plik i od tej pory płytki są renderowane bez problemowo :)

  34. Written by janusz
    on 13 grudnia 2016 at 1:58
    Odpowiedz · Permalink

    witam mam problem z disc { y,0.7,0.6.5 pigment{col}}

Subscribe to comments via RSS

Leave a Reply